Konkreettista markkinointiopastusta ja kannustavaa takapuolelle potkimista pienyrittäjille kautta Suomen: Yrittäjä, tee nyt vtu edes jotain - Markkinoi, älä marise!

Tarinoita Markkinointi-iltamien 1. ja 2. kiertueelta. 1. kiertue järjestettiin tammi-helmikuussa 2016 ja 2. kiertue elo-syyskuussa 2016. Tarinat kerättiin huhtikuussa 2016 ja tammikuussa 2017.

Olen vielä matkalla

Kun helmikuussa olin Viitasaarella Markkinointi-iltamissa, olin vielä työsuhteessa mutta irtisanoutunut. 31.3. oli viimeinen työpäiväni palkallisena, ja 1.4. alkaen olen ollut yrittäjänä.

Markkinointi-iltamissa sain valtavasti tsemppiä ja rohkeutta omaan tekemiseen ja ihan oikeasti uskoa itseen. Tajusin, että aina löytyy tunnelman latistajia, jotka varmasti osin tiedostamattakin vetävät mattoa jalkojen alta sanomalla ”Saatko muka asiakkaita täältä” tai ”Miten meinaat saada muut yritykset ostamaan”. Näitä kommentteja olen kuullutkin jo tässä matkan varrella. Päätin kuitenkin olla rohkea ja kokeilla. Ymmärsin myös sen, etteivät tulokset synny päivässä, vaikka tietysti olis kauhean kiva, että heti huomenna mulla olis vino pino uusia asiakkaita ostamassa.

Nyt olen ollut yrittäjänä kohta neljä viikkoa. Tässä samalla kun olen käynnistänyt toimintaa, olen suunnitellut jo omaa liidimagneettiani, opetellut uusia keinoja, kokeillut rohkeasti uusia tapoja ja alkanut kirjoittaa blogia. Uskon, että ilman Pasia ja Markkinointi-iltamia, en olisi lähtenyt näin rohkeasti ja suunnitelmallisesti tekemään heti alusta asti omaa markkinointia. Aloin brändäämään rohkeasti. Perustin myös LOPPUU SE VEIVUU -markkinoinnin uutiskirjeen Järviseudun alueen yrittäjille.

Ja aina, kun joku sanoo minulle, että ”ei kannata”, niin muistan Pasin ajattelumaailman ja energian ja ajattelen, että minua ei lannisteta. Minä uskon itseeni ja ankeiluun ei ole mitään syytä.

Oma yritykseni tarjoaa sisällöntuotantoa koko Suomen alueella ja olen free-toimittaja, mutta tarjoan myös markkinoinnin asiantuntijuutta täällä omalla alueellani.
Varsinaisia tuloksia omasta tekemisestä ei siis vielä ole, mutta katsotaan puolen vuoden päästä, mikä on tilanne.

Susanna Korkiatupa

Loistava sisältötoimisto

Lähdin iltamista intoa uhkuen ja asenteella, ”Nyt muuttuu kaikki!” 🙂 Todellisuudessa ei kaikki muuttunut kertaheitolla, mutta pienin askelin kuljetaan oikeaan suuntaan. Verkkokaupan ja sivujen päivitys ja ammattimaisuus ensimmäisenä to do-listalla ja siinä ollaan jo päästy pitkälle. Kokeilin myös ideaa, että kertaistumalta tekisin koko viikon (tai ainakin useamman päivän) Facebook päivitykset ja se toimikin hyvin. Kunnes.. se jäi kesken 😉 Täytyy napata taas kiinni siitä! Ennen iltamia en edes tiennyt, että niitä voi ajastaa 🙂 Jessica Polat

Sisustusliike Dreams

9 sanan sähköposti! Toimi 9:ssä sekunnissa 😀 90% asiakkaista vastasi jotain. Hyvää markkinointia. Ja monesta tuli kauppaa. Se on niin yksinkertaista, ettei sitä aina toinen apinakaan tajua itse. (minä itse apina siis) Tätä jaan myös omille asiakkailleni kokoajan. Kiitos! Sanna Jylänki

Redesan Oy

Iltamissa tapasin nuoria Vaaon opiskelijoita joilta sain tukea ja apua markkinointiin

Paula Järvinen

Olen miettinyt asioita ja todennäköisesti tulen jatkamaan tämän vuoden ehkä vähän rajummalla potenttiaalilla ja sitten lopetan jos ei homma piristy kunnolla.

Kauko Ketola

Yhdeksän sanan sähköposti tuli kokeiltua. Toimii: herättää passivoituneen asiakkaan.

Tilaisuus herätti ajatuksia ja sai päivittämään tietojani verkkoon. Uusia kontakteja ja asiakkaitakin. Yhden tilaisuudessa olleen asiakkaan kanssa tehtiin video, joka poiki hänelle uusia asiakkaita ja näkyvyyttä. Ei siis turha reissu. Uula Kuvaja

Tmi Uula Kuvaja

Laitettiin nettisivut uuteen uskoon
www.3Dcase.fi

Antti Lehtonen

Kolmen asian tekeminen samaan aikaan on hyvin hankala yhdistelmä. 50 prosenttinen päivätyö, 100 prosenttinen opiskelu ja sivutoiminen yrittäjyys eivät vain mahdu yhteen vuorokauteen, viikkoon tai kuukauteen
Olin mukana iltamissa hakemassa potkua kevääseen. Kolmen päivän päästä jätän päivätyön ja minulla aikaa keskittyä yritykseen, opiskeluun ja itseeni.

Pian näkee tarkemmin, kun tuon oman palvelun markkinoille. Tuplaamon esitys vahvisti omia näkemyksiä ja ennen kaikkea sitä mihin ja mitä kannattaa painottaa viestinnässä.

Lyhyt sähköposti viesti tuntuu tehokkaalta, sitä olen käyttänyt. Lyhyeen viestiin mahtuu myös vähemmän kirjoitusvirheitä. Markkinoinnin automatisointi ei oikein sopinut minulle, yksin yrittäjälle, koska kaikkiin vastauksiin pitäisi kyetä vastaamaan yksilöllisesti. Mutta varmaan paremmin, jos yrityksen vetäjiä tai markkinoijia on enemmän kuin yksi. Olisiko tähän ratkaisuna ”tuplatoimisto” yhdessä naapuriyrittäjän kanssa.

Tulirinki naapuriyrittäjien kesken kuulosti oivalta tavalta toimia. Se sopii hyvin omaan palveluuni.

Kiitos myös esitystavasta. Olen huomannut, että varsinkin Twitterissä sanaleikit ja kevyt huumori lisäävät twiittien jakoja.

Kiitos myös Mainostoimisto Värikkäälle. He antoivat hyvän markkinointiargumentin, kun esittelin tuotetta heille.

Seppo Weckman

Formlek Oy

Yhdeksän sanan sähköpostista emme olleet ennen kuulleet, mutta käyttäneet vähän vastaavaa tapaa kuitenkin satunnaisesti. Nyt siitä on tehty järjestelmällistä, kuten myös asiakaspalautteen keräämisestä ja yhteydenpidosta asiakkaaisiin. Siitä huolimatta, että asiakkaidemme palveluntarve on kertaluonteista, ovat tulokset olleet hyviä.

Muitakin hyviä asioita jäi kiertueen Salon tapahtumasta matkaan mukaan, joten olimme hyvin tyytyväisiä illan antiin.

Jani

Digitalisointi.com

Ostin t-paidan ”IHAN HYVÄ IDEA, mutta ei toimi meillä”.
En uskaltanut laittaa töihin päälle -määräaikainen työsuhde/eikä tieten t-paitakelejäkään… Ehkä kevväämmällä.

Uudet kotisivut on tehty (niitä pitää vielä pikkasen muuttaa). Olen perustanut sivun facebookin entisen ryhmän sijaan.Kävijöitä siellä on ollut runsaan viikon aikana melkein 2000. Laitoin kilpailun facen uudelle sivulle, osallistumisaikaa on tammikuun loppuun saakka, joten sen tuloksista ei ole vielä tietoa. Olen liittynyt tykkäystenjakoryhmään facessa ja senkin kautta toivon tunnettuuden lisääntyvän. Vielä en ole tehnyt töistäni videokuvausta jota jakaisin esim. youtubessa. Ehkä se on sen vuoksi jäänyt kun ei ole ketään joka tekemistäni kuvaisi. Olen alkanut valmistella juttuja/tuotteita eräille messuille. Aikomukseni on jakaa siellä myös esitteitä yrityksestäni ja vaikka laittaa siellä arvontaa kävijöille.

Iltamien innoittamana, ajatuksia aatelleena, työtä tehneenä, päätöksiä pähkäilleenä ja viimeinkin toimeen tarttuneena on oma tila löydetty, logo suunniteltu ja nettisivut lähes valmiit. Työt tekee se ken osaa eli alan ammattilaiset, omat hermot ja aikaa säästyy. Eli voi itse keskittyä olennaiseen eli varsinaisen työn tekoon.

Uusin nettisivut responsiivisiksi ja googleaktivointi tulee myös. Myös uusia käyntikortteja on tulossa. Auto vaihtuu myös. ’En vielä tiedä laitanko logoa senkylkeen kun sitten se pitäisi pestä usein. Ingognitona voi pitää vähän rapaisena. Satu Väisänen

Hei,

sain aikaan sen, että aloin ajattelemaan markkinoinnista uudella tavalla eli olen aloittanut kirjoittelemaan yritykseni sivulle blogeja ja tämä lisäksi olen aloittelemassa muutakin Inbound-markkinointia.

Lauri Karppanen

Viennin Kauppahuone FESH

Moikka Pasi

Kiitos koulutuksestasi Äänekoskella!

Kotisivu on nyt tehty (www.rhteam.lr-partner.com)SIELLÄ myös NETTIKAUPPA ja 500kpl käyntikortteja tilattu. Nimilistaa lisätty ja tavoitteita asetettu! Omaa ajankäyttöä ”järkeistetty”: päivä, viikko, kuukausiohjelmaa sopivaksi 72 vuotiaalle.
Mietin kovasti 9 sanan markkinointilausetta (”vaalean punainen wc-pytyn lämmitin” ja ”automyyjät tauolla/kahvilla”).
En vielä ole keksinyt ja siksi tulenkin Jyväskylään uudelleen koulutukseen ja oppimaan uutta myyntityöhöni. Olen myös välittänyt tiedon koulutuksistasi ryhmällemme ympäri Suomea.

Ai niin…..yritys valittiin EUROOPAN PARHAAKSI SUORAMARKKINOINTIYRITYKSEKSI VUONNA 2015!

Joten käyhän sivuillani ja kaupassa: www.rhteam.lr-partner.com

Terveellisesti ikää vastaanottaen
Pete

Moi!

Klikkasin linkkiä heti, vaikka mielessä käväisikin ”sitten myöhemmin kun on enemmän aikaa”. Miksi? Siksi, että olen aikonut lähettää palautetta markkinointi-iltamista aikaisemmin lähettämäni video-palautteen lisäksi monen monta kertaa, mutta aina se vain on jäänyt muiden kiireiden jalkoihin!

Olen niiiin monta uutta tietoa ja kokemusta rikkaampi; videoiden tekemiseen olen jäänyt koukkuun (voi kun olisi enemmän aikaa videoida) ja tilaisuuden jälkeen tilausten mukana lähettämämme suklaapatukat itse askarreltuine kiitoskortteineen on herättäneet valtavasti positiivista huomiota! 🙂

Huhtikuun alusta avoinna ollut kivijalka-/varastomyymälämme (verkkokaupan myyntiä tukemaan.. winkwink) on yllättänyt varsin positiivisesti. Muutaman viikon kokemuksen perusteella olen lähes täysin varma siitä, että suurin osa paikallisista potentiaalisista asiakkaista olisi jäänyt tavoittamatta ilman tätä ratkaisua. Niinikään ”älä pakkomyy, vaan mieti miten voisit auttaa ympärillä olevia ihmisiä” konkretisoitui jälleen eilen, kun etsin ratkaisua eräällä keskustelupalstalla eteen nousseeseen kysymykseen. Parin tunnin sisällä ratkaisun kertomisesta verkkokauppamme kävijämäärä moninkertaistui ja ”palvelualttius” kulminoitui useammaksi kaupaksi. Vielä tänäänkin olen saanut lukea positiivista palautetta tästä minulle loppupeleissä niin vähän lisätyötä aiheuttaneesta selvittelystä kyyneleet silmissä.

Se mikä tekee näistä pikkuasioista muodostuneesta kokonaisuudesta niin ainutlaatuisen, on se että tunnistan esim. ”pakkomyynnin” kaltaiset piirteet itsessäni vuosien takaa ja olen tiennyt nämä kaikki asiat teoreettisella tasolla noin 15 vuotta, ajattelematta tai syventymättä mihinkään osioon koskaan kuitenkaan sen kummemmin.

Nyt jokin on muuttunut ja ajattelen asioita eri näkökulmasta kuin ennen. Ehkä se johtuu siitä, että aika oli oikea ja Pasi vain sanoi oikeat sanat silloin kolme kuukautta sitten (onko siitä tosiaan niin kauan?!)?
Voisin joka tapauksessa sanoa, että se ilta sai minut ryhtymään tuumasta toimeen ja sen palautteen perusteella mitä olemme ympäriltämme saaneet, olemme oikealla tiellä.

Edelleen lähetän suuren suuria kiitoksia ja lämpimiä ajatuksia Pasille ja muulle taustaorganisaatiolle! Kiitollisuuden määrää on vaikea kuvailla <3

ps. Viitaten markkinointi-iltamista saamiini oppeihin, tässä tapauksessa myös sillä kuuluisalla suutarinlapsella on kengät. Olen saanut monta huippua ja tekmistä helpottavaa oppia järjestäjän taholta myös iltamien jälkeen. Monet kompastelut esim. video-maailmassa tekijänoikeuksiin ja ihan perusjuttuihin liittyen on jäänyt kompastelematta vilpittömän auttamisenhalun vuoksi. Kiitos.

”Tuo meidän Touho on supisuomalainen kauppias, joka palvelee asiakkaat kuin asiakkaat entisajan suoraselkäisellä asenteella.
Hyvähän se Touhon on, kun on ammattilaisen innokkuus ja paimenkoiran sydän.”

Marika Kumpulainen

Touhon Valinta

Syksyllä 2016 olin vielä ihan vihreä yrittäjänä. Toiminimi oli juuri perustettu, eikä edes nettisivuja ollut vielä pystyssä. Näin kuukausien jälkeen muistuu ajoittain mieleen Pasin ääni takaraivosta muistuttaen mitä pitikään tehdä. Ymmärrystä ei ollut silloin tekniseen puoleen, liekö nytkään sen enempää. Vaikutinpa ainakin fiksulta kun menin nettisivujen ammattilaiselle kertomaan mitä vaadin 😉

Nyt ovat nettisivut pystyssä, jargonit minimissä jne. Somea on yritetty valloittaa. Toki tekemistä ja oppimista vielä hurjasti on. Uusintakierros Pasin oppeja ei varmasti tekisi ollenkaan huonoa, nyt kun osa perusasioista on jo tehty ja ymmärrystä hieman enemmän.

Anni Niska

Tmi Nanni D.

Copyright 2017 - Markkinointi-iltamat - All Rights Reserved